Terperangkap Di Bukit Lawang Ketika Pandemik, Pelancong Britain Ini Mengaku Hidup Bagai Di ‘Syurga’

Pasangan pelancong Britain tidak dapat pulang ke rumah setelah terperangkap di Bukit Lawang, Sumatera Utara, kerana wabak koronavirus. Walaupun terperangkap, pasangan Jeff Yip, 37 dan Zuzana Barancova, 36, berasa bersyukur kerana tempat perlindungan sementara mereka yang sederhana tetapi seperti di syurga.

Pasangan dari Staffordshire ini menghabiskan dua tahun berjimat untuk menjelajah Asia Tenggara. Mengambil penerbangan dari Kuala Lumpur, pasangan itu akhirnya tiba di pulau Sumatera kira-kira empat bulan yang lalu, tepat pada bulan Mac. Destinasi utama mereka adalah Bukit Lawang, tempat perlindungan hidupan liar di mana orang hutan tinggal.

Pada Khamis (25/6/2020), pasangan ini menyewa penginapan dengan harga Rp88 ribu satu malam ditambah biaya makan sebanyak Rp35 ribu setiap menu. Akibat penerbangan mereka dibatalkan pada 12 April, mereka memanjangkan masa tinggal mereka di Bukit Lawang sambil berharap agar peraturan penerbangan berubah.

Jeff terkenal bekerja sebagai pengendali teknikal, sementara teman wanitanya dari Slovakia bekerja sebagai pentadbir import. Mereka pada awalnya merancang untuk mengunjungi Jawa dan Bali terlebih dahulu sebelum kembali ke England pada bulan Jun ini.

Walaupun keseluruhan rancangan itu diatur dalam keadaan huru-hara, Jeff dan Zuzana tidak menyesalinya. Mereka hidup dikelilingi oleh alam yang indah dan mengaku sering bertemu dengan pelbagai monyet, biawak, katak, dan juga ular. Namun, pengalaman paling lama adalah melihat orang hutan dengan mata mereka sendiri.

“Pada waktu itu kami harus turun ke sungai, beberapa meter dari penginapan kami, kami melihat orang hutan muda menyeberangi sungai,” kata Jeff gembira.

Pasangan pelancong Britain itu juga mengaku menjadi ibu bapa angkat kepada dua kucing kampung yang comel. Mereka sering muncul semasa waktu makan.

Pasangan pelancong Britain mengaku merasa selamat daripada COVID-19 sewaktu tinggal di Bukit Lawang kerana tempat itu tidak boleh dikunjungi oleh tetamu dari luar kawasan Bukit Lawang.

“Tinggal di sini juga memberi kita peluang untuk bergaul dengan masyarakat,” katanya.

Walaupun mereka jauh dari England, Jeff dan Zuzana berusaha untuk tetap produktif. Jeff sering memuat naik kisah perjalanannya melalui blog peribadinya, sementara kekasihnya lebih kerap membaca. Mereka berdua juga sering bersenam dalam talian dan menonton dokumentari.

Untuk baca lebih banyak artikel lain yang berkaitan, anda boleh klik pada pautan di bawah:

Sumber:

Artikel Lain Untuk Di Baca