Selain Romeo Dan Juliet, Ini 8 Kisah Cinta Legenda Yang Diingati Sepanjang Masa

Cinta adalah sebuah perasaan yang aneh dan indah yang tumbuh melalui hati. Namun perasaan indah ini boleh juga bertukar menjadi tragedi yang penuh kedukaan.

Selain Romeo dan Juliet, ini adalah lapan kisah cinta yang sering diingati di dunia.

1. Cleopatra dan Mark Anthony

Kisah ini adalah berdasarkan penulisan William Shakespears. Bermula dengan episod pernikahan Cleopatra dan Mark Anthony yang dikecam hebat oleh bangsa Romawi.

Ketika sedang bertarung melawan Octavianus, Mark Anthony menerima pengkhabaran palsu yan mengatakan Cleopatra sudah mati. Dek kerana patah hati, Mark Anthony telah menikam dirinya sendiri.

Apabila berita kematian Mark Anthony sampai ke pengetahuan Cleopatra, beliau sangat berduka lalu mengambil keputusan untuk mengambil nyawanya sendiri.

2. Lancelot dan Guinevere

Berdasarkan kisah dongeng Arthurian, Sir Lancelot dan Ratu Guinevere yang merupakan isteri orang menjalinkan satu hubungan cinta terlarang. Namun begitu, percintaan mereka terbongkar apabila ia diketahui oleh orang bawahan Raja Arthur iaitu suami Ratu Guinevere.

Dek kerana murka, baginda menjatuhkan hukuman mati ke atas isterinya sendiri. Apabila pengkhabaran tentang Ratu Guinevere sampai ke pengetahuan Sir Lancelot, beliau segera mara untuk menyelamatkan cinta hatinya.

3. Odysseus dan Penelope

Selain dikenali sebagai sebuah negeri para dewa dan dewi, Yunani juga sangat terkenal dengan kisah-kisah cinta yang hebat dan agung. Salah satu daripadanya adalah kisah cinta sepasang suami isteri iaitu Odysseus dan Penelope.

Dek kerana peperangan yang melanda kaum mereka, kedua-dua pasangan ini terpaksa berpisah selama 20 tahun. Namun begitu, pasangan ini terus setia dan menunggu walau bertahun-tahun lamanya. Akhirnya, mereka hidup bahagia bersama putera mereka.

4. Layla dan Majnun

Kisah Layla dan Majnun adalah sebuah kisah cinta yang diambil daripada sebuah puisi yang terkenal. Menceritakan kisah sepasang kekasih yang bernama Layla dan Qays, hubungan mereka tidak direstui bapa Layla kerana dia tidak sukakan Qays.

Oleh itu, Qays telah pergi mengasingkan dirinya di suatu tempat sehingga masyarakat menggelarnya Majnun yakni bermakna gila.

Walaupun Layla dan Qays tidak dapat bersama semasa hidup, makam kedua-dua mereka ini dibina bersebelahan antara satu sama lain.

5. Shah Jahan dan Mumtaz Mahal

Jika melihat kecantikan bangunan Taj Mahal, sesiapa sahaja akan terpegun dengan seni rekaan dan pembinaannya. Di sebalik keindahan dan keunikan Taj Mahal, sebenarnya tersimpan sebuah kisah cinta antara Shah Jahan dan Mumtaz Mahal.

 Shah Jahan membina Taj Mahal atas rasa cinta dan penghormatan dirinya ke atas isterinya Mumtaz Mahal. Namun sayang, Shah Jahan tidak dapat meneruskan kerja-kerja pembinaannya kerana dia harus masuk ke dalam benteng Merah Agra. Setelah wafat, Shah Jahan telah dimakamkan bersebelahan makam isterinya, Mumtaz Mahal.

6. Salim dan Anarkali

Kisah cinta yang sangat menyayat hati antara putera besar Kaisar Mughal Akbar iaitu Salim dan seorang wanita tuna susila yang bernama Anarkali.

Demi mendapatkan restu raja, Salim terpaksa bertarung dengan bapanya sendiri. Namun begitu, pemuda itu tewas dan dijatuhkan hukuman mati.

Walau bagaimanapun, Anarkali telah datang pada hari hukuman mati kekasihnya dan menggantikan tempat Salim. Anarkali memilih untuk memakamkan dirinya hidup-hidup di dalam dinding batu bata di hadapan lelaki yang dicintainya.

7. Marie dan Pierre Curie

Berasal dari Polandia, Pierre dan Marie merupakan ilmuwan yang bertemu satu sama lain di sebuah laboratorium di Paris, Perancis sebelum bernikah pada tahun 1895.

Dengan memiliki latar belakang sebagai seorang ilmuwan, Pierre dan Marie telah dikenali sebagai penemu bahan radioaktif. Mereka juga telah dikurniakan sijil kebesaran dan penghargaan kerana jasa dan usaha keras mereka.

Namun, pada tahun 1934, Marie telah meninggal dunia akibat penyakit leukemia yang dideritainya.

8. Tristan dan Isolde

Diceritakan bahawa Isolde adalah seorang puteri raja dari Irlandia yang sangat cantik dan telah dijodohkan oleh Raja Mark dari Cornwall. Untuk membawa Isolde ke Cornwall, Raja Mark telah memerintahkan orang bawahannya Tristan untuk mengiringi Puteri Isolde.

Namun begitu sejak pertemuan pertama Tristan dan Isolde, mereka telah jatuh cinta. Walaupun Isolde telah berkahwin dengan Raja Mark, mereka tetap melanjutkan hubungan terlarang itu sehinggalah suatu saat, Raja Mark mengetahuinya dan menghalau Tristan dari istana.

Pada suatu hari, Tristan telah jatuh sakit dan meninggal dunia. Mendengar perkhabaran itu, Isolde merasa sangat sedih dan kemurungan. Dia kemudiannya meninggal dunia kerana tidak tahan hidup di dalam kesedihan.

Kesimpulannya, kisah cinta penuh dengan episod suka dan duka. Untuk mempertahankan cinta sejati bukanlah sesuatu yang mudah dan memerlukan kesetiaan dan pengorbanan yang besar.

Penulis:

• Nurhasnim Suhaina bt Abd Hamid adalah pelajar Fakulti Filem, Teater dan Animasi.
• Dr. Mohd Syuhaidi Abu Bakar adalah Timbalan Dekan Penyelidikan dan Jalinan Industri, Fakulti Filem, Teater dan Animasi.

Untuk membaca artikel lain berkaitan dunia percintaan, sila klik pada pautan di bawah:

Artikel Lain Untuk Di Baca