Penampakan Raksasa Berwarna Merah Darah Ini Ternyata..

Hawaii merupakan salah satu tempat perlancongan yang popular dan jarang sekali kita mendengar kejadian yang pelik-pelik berlaku di negara tersebut. Pernahkah anda mendengar tentang kejadian penampakan raksasa merah berwarna seperti darah pada tahun 1969? Ok, penulis ingin berkongsi tentang kejadian aneh itu kepada para pembaca semua.

Penampakan gelembung besar ini tiba-tiba muncul di Hawaii, pada 11 Oktober 1969. Ia mencapai 65 kaki atau 20 meter. Warna merah seperti darah.

Pada pandangan pertama, ia kelihatan seperti raksasa yang dahsyat dari filem The Incredibles, bola asing, atau “zits” yang meletus dari permukaan bumi.

Walau bagaimanapun, seperti yang dipetik dari tapak sains LiveScience pada hari Isnin (9/4/2018), itu bukan apa sebenarnya yang berlaku. Gelembung merah adalah pancutan kubah lava terbentuk dari letusan Gunung Mauna Ulu di Hawaii. Jadi ia terlihat seperti raksasa yang keluar dari dalam laut.

Sebenarnya kejadian seperti ini jarang sekali berlaku di Hawaii. Kebiasanya, lava akan menyembur keluar dengan kuat semasa letusan gunung berapi, sama seperti mata air. Namun, apa yang dilihat dalam foto itu adalah lava yang melancarkan simetri, membentuk mata air seperti kubah.

Kubah lava adalah momentum nostalgia untuk USGS. Pada masa itu, letusan Mauna Ulu berlangsung selama lima tahun, dari Mei 1969 hingga Julai 1974. Mauna Ulu adalah gunung berapi di zon rahang di timur Gunung Kilauea.

Menurut USGS, letusan pada tahun 1969 merupakan letusan terpanjang dan paling luas di sebelah timur Kilauea, sekurang-kurangnya 2,200 tahun.

Letusan gunung berapi di Hawaii berlaku selama 1.774 hari memuntahkan kira-kira 460 juta meter padu atau 350 juta meter padu lava – cukup untuk mengisi 140,000 kolam renang standard Olimpik.

Ok semua, apa pendapat anda tentang kajadian aneh ini? Anda boleh kongsikan di ruang komen. Anda boleh ke telegram Lejen Press untuk mendapatkan tips-tips, cerpen, isu semasa atau mengenai fesyen sekalipun. Selamat membaca semua!

Artikel Lain Untuk Di Baca