KONGSIKAN

Kadang-kadang pernah terfikir tak kenapa dah banyak kali mohon kerja tapi masih tak dapat-dapat? Haa, meh sini penulis nak bagitahu. Pernah tak korang terfikir dekat mana silapnya? Mungkin akan ada yang berkata “Ala dah takda rezeki nak buat macam mana.

Tidak dinafikan itu salah satu faktor namun macam mana kalau penyebab anda tidak dapat sesuatu jawatan itu adalah disebabkan oleh permohonan anda yang tidak jelas? Jadi kali ni penulis nak kongsikan cara permohonan kerja kerja melalui emel dengan cara yang betul.

Perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah pastikan resume, cover letter dan segala dokumen yang diperlukan berkenaan permohonan kerja anda lengkap. Seterusnya, bagi setiap emel yang anda hantarkan, pastikan emel anda mempunyai tajuk jawatan yang dipohon.

Seterusnya, pastikan juga anda memberikan kata alu-aluan dan memperkenalkan diri anda. Contohnya, berikan ucapan selamat dan perkenalkan diri anda secara ringkas. Seterusnya, terangkan mengapa anda memohon jawatan tersebut.

 

 

 

 

Akhir sekali, sertakan nombor telefon anda untuk dihubungi sekiranya anda terpilih untuk menyandang jawatan yang dipohon. Sertakan juga ucapan terima kasih anda di akhir emel tersebut.

Selamat berjaya!