Category: Certot

CERTOT: Apa Mahuku?

CERTOT: Apa Mahuku?

Dia bersandar pada bahuku. Malam itu, jerebu kelahiran negara seberang semakin menebal di luar yang semakin larut. “Sudah berapa lama kita kenal, sayang?” soal dia sambil jari-jemarinya bermain-main di lenganku. “Mana mungkin aku hitung semuanya.” jawabku ringkas. Lembut hujung rambutnya ku pintal-pintal. Asyik. “Begitulah lelaki. Soal perkara mudah pun tak boleh jawab.” Tergelincir senyum nipis […]

CERTOT: Rahman Suami Mithali

CERTOT: Rahman Suami Mithali

Penulis: Shahrizat Ahmad “Eh, sayang dah balik? Meh sini abang simpankan cangkul sayang tu.” Pinta Rahman kepada isterinya yang baru pulang dari kerja kontrak membina rumah generasi kedua di kawasan Felda. Rahman menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan isterinya. Perlahan Rahman cium tangan isteri yang baru dikahwininya dua bulan yang lepas. Kepala Rahman diusap-usap lembut. “Ishhh […]

CERTOT: Pengakhiran

CERTOT: Pengakhiran

Penulis: Penakata Sejurus pintu dibuka, aku diusung oleh keluarga dan rakan-rakanku. Aku dibawa ke jalan yang asing. Di hujung jalan itu telah disiapkan satu lubang dan sudah tersedia satu liang lahad. Di situlah aku akan berhenti. Meninggalkan kenangan sayup-sayup di belakang. * Anda mahu tulisan anda disiarkan untuk bacaan umum di portal I AM LEJEN? […]

CERTOT: Kalah Menang

CERTOT: Kalah Menang

Penulis: Norsamila Samsudin Masih berkira-kira ingin menghentikan tulisan tetapi saat itu juga syaitan datang, duduk di sebelah dia, di kiri dan kanan meja. Berbisik dengan penuh sopan dan sangat-sangat mesra, seolah-olah seorang kawan lama yang pernah berkongsi bantal, minum satu cawan, yang pernah ‘membawang’ tentang seseorang, yang tahu siapa crush, siapa yang dia selalu stalk […]

CERTOT: Tempang

CERTOT: Tempang

Sebuah kereta Mercedes Benz berwarna hitam metalik berhenti betul-betul di depan kedai haiwan peliharaan ‘Purr Pet’. Seorang budak lelaki berumur 12 tahun keluar daripada kereta itu dan masuk ke dalam kedai manakala pemandunya setia menunggu dalam kereta atas arahannya. “Hai, awak Zain anak Datuk Malik kan? Tadi PA Datuk call kata awak nak cari kucing. […]

CERTOT: Kalau Aku Papan, Aku Papan Berukiran

CERTOT: Kalau Aku Papan, Aku Papan Berukiran

Penulis: Anis Akhir Selepas insiden cintanya ditolak, Adura memandang tubuhnya di sebalik cermin di dalam biliknya. “Takkanlah kerana badan aku kut dia tolak cinta aku.” Adura keluh sendiri. Tidak dinafikan, tubuhnya tidaklah selangsing Lisa Surihani. Tetapi, layakkah kerana tubuhnya begitu menjadi punca penolakkan cintanya terhadap Hadi? Walaupun begitu, perkara itu tidak menghalangnya untuk pergi ke […]

CERTOT: Next Station

CERTOT: Next Station

Penulis: Zafirah Zapri “Stesen berikutnya, Kampung Baru. Next station, Kampung Baru.” Suara operator itu memecah kesunyian malam dalam gerabak LRT yang hanya mempunyai tiga orang penumpang itu. Hafiz menjeling sekilas sepasang lelaki dan perempuan muda yang sedang duduk berhadapan dengannya. Mereka berdua berpegangan tangan dan asyik tunduk saja sejak dari tadi. Pemakaian mereka pula retro […]

CERTOT: Redha

CERTOT: Redha

Penulis: Kasyah Sapri “Fuhh, banyak kerja kita buat hari ini kan, bang?” soal Edin kepada rakan sekerja yang lebih tua daripadanya iaitu Rahmat. “Ya, bolehlah. Yang ini pun nasib baik Assistant Manager nak cepat, kalau tak mana mahunya aku nak siapkan benda ni.” jawab Rahmat. Tiba-tiba Rahmat membuka telefon pintarnya yang berjenama Samsung Galaxy Young […]

Certot: Si Penjual Karpet

Certot: Si Penjual Karpet

Penulis: Norsamila Samsudin Sewaktu aku duduk di hadapan rumah, menyiram bunga yang tak berbunga, hanya hijau daun yang banyak merencana, aku disapa, “Kakak, karpet mahu?” Aku hanya menggeleng. Dia berlalu. Esoknya ketika aku ke kedai. Lalu pula dia di hadapan pintu rumah-rumah teres. Di situ, dengan basikalnya, sedang menyapa seorang wanita yang menjemur baju. “Kakak, […]